Livet på skolen

På Bøgballe Friskole lægger vi vægt på at skabe en tryg skolehverdag, hvor elevernes trives, og hvor der er plads til fordybelse, udfoldelse og faglighed. Vi ønsker at fælleskabet har gode vilkår, og vi arbejder ud fra et balanceret fokus på den enkelte og på fælleskabet.

Undervisning

På Bøgballe Friskole er vi meget optagede af at give en undervisning af høj faglig kvalitet.

Trivsel

På Bøgballe Friskole lægger vi vægt på forebyggende trivselsindsatser til gavn for det sociale samspil og klassemiljøet.

Hverdagen

Morgensang

På Bøgballe Friskole begynder vi hver dag med en morgensamling. Vi vægter denne samling højt ved at prioritere tid til at høre ord og beretninger fra Bibelen og ved at synge sammen. Vi ser dette samlingsrum som et helt specielt rum, som hører med til det at gå på skolen. Morgensamlingen indeholder både morgensang samt et personligt element formidlet af især skolens medarbejdere, evt. i samarbejde med en klasse i forbindelse med et forløb i kristendom.

Morgensamlingen har sin bestemte form hver dag. Vi synger vi enten en årstids- eller fædrelandssang, en lovsang eller en salme, og lærerne samler som regel et lille band og spiller til. Om mandagen og fredagen samles alle elever og ansatte i hallen, og vi rammer på den måde ugen ind og sætter især fokus på ord fra Bibelen. Om tirsdagen samles de ældste elever på trappen til morgensang, og om torsdagen de yngste ligeså, mens morgensangen om onsdagen foregår i klasserne for alle.

Frikvarter

På Bøgballe Friskole er vi omgivet af træer, grønne marker og frisk luft. Udeliv en af skolens værdier, og det ser man blandt andet ved, at alle elever skal udendørs i frikvartererne. Men ved (rigtig) dårligt vejr ringer klokken to gange, og det betyder at eleverne må være i klasserne og fællesområderne.

Vi har rigtig mange spændende legeområder, multibaner og boldbaner, og nogle dage står legepatruljen for at sætte lege i gang med de yngre elever.

Mobiltelefoner, smartwatches og computer

For at styrke fællesskabet og nærværet, og for at modarbejde distraktioner fra skærme i skoletiden, skal mobiltelefoner ikke være fremme eller i lommen, mens man er i skole. Har de yngste elever allerede fået en telefon, skal den være i tasken. Fra 4. klasse afleveres telefonen hver morgen og låses inde i et mobilskab i klassen. Smartwatches afleveres ligeledes sammen med mobiltelefonen. Mobilen bruges dog i nogle tilfælde som et redskab i forbindelse med undervisningen, men den skal afleveres igen, når projektet er slut.

Computeren er udelukkende et arbejdsredskab i skolen. Vi begynder og slutter hver time ved at computeren er pakket væk, og den tages kun frem, når læreren giver besked om det. Computeren skal forblive i tasken i alle frikvarterer.